Alla inlägg den 20 september 2008

Av Pilla - 20 september 2008 18:54

Om en vecka är jag i huvudstaden. Två nätter ska jag tillbringa där tillsammans med tre kompisar. Vi ska bo på hotell i Bromma och på lördagen ska vi gå på Globen. Där ska vi titta på Ladies Night med Stenmarck, Stormare och Hjelt. Förra helgen var de i Gävle. Blev totalsågade i Arbetarbladet av Lisa Pehrsdotter. Hon brukar gnälla mycket i tidningen och jag tror att det blir bra oavsett vad Pehrsdotter skriver. Jag får en helhelg i Sthlm med shopping och show med kompisar. Förra året var jag tillsammans med en kompis, som tyvärr inte kommer med i år. Vi hade en kanonkväll och vi fick till och med tillfälle att ta en liten, liten kort pratstund med Martin Stenmarck, då han signerade sin singel. Trevlig kille, det där. Jag tycker dessutom att han är snyggare i verkligheten än på tv.

Se här nere! Martin skriver ett litet mess till mig! :)

Av Pilla - 20 september 2008 18:26

Nu har jag sett alla filmer om Irene Huss. Kriminalinpektören vid våldsroteln i Göteborg. Filmerna bygger på Helene Turstens böcker om Huss. Sex av hennes böcker har filmats och vad jag förstår, finns det en eller två böcker till. Jag hoppas att det blir film av de senare böckerna också. Första gången vi hyrde en Irene Huss, tyckte jag att det var en något slät och tråkig film, men sen har vi fortsatt att hyra filmerna vart efter som de har kommit ut. Man kommer liksom inpå karaktärerna på så sätt och lär sig att tycka om dem. Det är många duktiga och kända skådespelare med i filmerna. Reuben Sallmander - spelar den snygge och duktige kocken Krister, som är gift med Irene. Tillsammans har de två döttrar i tonåren. Anki Lidén - Spelar Yvonne Stridner som undersöker alla mördade kroppar och kommer med fantastiska teorier om hur morden kan ha gått till. Dag Malmberg - Denne man har spelat många olika sluskar på filmdukar och fram för allt tv-serier. Han kan verkligen spela otäck och sliskig. I Irene Huss-filmerna spelar han en polis, på rätt sida om lagen, men naturligtvis är han något typig. Eric Ericson - Jag har ett gott öga till honom sedan De drabbade. Spelar också polis, Fredrik Stridh, en good guy. En till skådis som är värd att nämna är ingen mindre än Lasse Brandeby - Spelar Sven Andersson, Irenes chef. Ja, han är Kurtan, men det glömmer man bort efter ett par filmer som Sven. I varje film är dessutom fler bra skådisar med och spelar offer eller skurkar.

Det blir liksom serie, som man följer med stor spänning. Jag vill inte på något sätt säga att det är det bästa jag har sett, men som jag sa, man lär sig att tycka om karaktärerna och man vill gärna se hur det går för dem. Parallellt med mordgåtor får man följa Irene i hennes familjeliv också.

Det enda jag inte förstår med filmerna är de klipp på cirka 5-10 sekunder på någon slags kampsportsträning (jag är dålig på att se vilken av dem, troligt judo eller karate). Okej, jag fattar att jag ska få en bild av att Irene Huss är en sjujäkel på självförsvar, men jag fattar ändå inte klippen. Jag ska naturligtvis nämna huvudrollsinnehavaren, Angela Kovács, som spelar Irene Huss. Jag hade svårt att se henne som Huss från början, men nu är hon Huss, ingen annan.

Såå, jag ger er lite filmtips. Hyr gärna filmerna, men det är naturligtvis på egen risk. Jag har min smak - du har din - och aldrig skola dem mötas!

Av Pilla - 20 september 2008 14:37

Svaren till fågelrebusarna finns på första bloggdagen alltså första september.

Av Pilla - 20 september 2008 14:30

Pappa fyller 64 år idag! Grattis önskar jag honom av hela mitt hjärta!


Det är världens bästa pappa och han har varit bra på att hjälpa mig och C med takläggningen av stugan. Jag är helt säker på att han kommer att få fler uppdrag under stugrenoveringen.


Jag och min pappa är ganska lika... Vi har ungefär samma konstiga humor, tycker om tystnaden och lugnet. Vi är inte särskilt hetsiga, utan håller huvudet kallt i stressiga situationer. Vi har dock en gemensam hetsknapp (ni vet den som kan få en att explodera av irritation, ilska...) och den kallas Partner. Det har visat sig att C och mamma har liknande effekter på oss. Det finns just inga andra personer som kan trycka på knappen. Det som gör att jag spottar och fräser av ilska. Den enda skillnaden är att C inte har den effekten på pappa, men mamma har den på mig. Fler likheter - ja, det finns det, men jag har även några efter mamma. Vi har nästan samma humor, tycker om glas och porslin. Min mamma är även hon, världens bästa. Vi har humöret som den största gemensamma nämnaren. Det här kan låta konstigt, men lika lugn som pappa, och lika hetsig som mamma. Jag har otroligt kort stubin - många av er skakar på huvudet nu, men det är sant! Fråga min käre C och min familj. Temperament hett som satans land... jojo... För att lugna er läsare kan jag meddela att jag kontrollerar mina utbrott väl... Jag ger mig inte på levande varelser, men materiella ting kan känna viss otrygghet, jag väljer noga ut mina platser för utbrotten... Det är alltså inte många av er som kommer att få se mig spotta och fräsa m.m Ni kan känna er alldeles lugna... tills...

Hur som helst - Många GRATTIS-kramar på födelsedagen, pappa!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Vilken av Ahlgrens bilar är godast?
 Den vita
 Den rosa
 Den gröna
 Ingen, de smakar lika
 Vet inte

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<<
September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards